רבים ניסו לפענח את הקוד הסודי של חברות וארגונים מצליחים שהגיעו להישגים יוצאי דופן. לצערנו, עדיין לא התגלה הצופן.
דבר אחד משותף וברור כן התגלה, לכולם הייתה הגדרת חזון וערכים נהירים שהוטמעו היטב בכל דרגי הארגון, וכל עובד ידע אותם בעל פה והיה גאה בהם.
חזון - האם חלום או מציאות?
חזון הוא אמירה או מספר משפטים המגדירים לארגון את סלע קיומו, עיקר פעולתו, מה מניע ומנחה אותו לפעול ולאן מועדות פני החברה.
מעין חלום אוטופי שכל אחד מעובדי הארגון שואף להגשימו, אולם אחד המאפיינים הבולטים של חזון הוא שלא ניתן להגשימו בשלמות בנקודת זמן קרובה.
על מנת לחבר בין החזון השאפתני שכמעט נוגע בעננים לבין מה שקורה בפועל על הקרקע טווים אסטרטגיה ארגונית, מטרות ויעדים .
ולכן, אין להתבלבל בין מטרות ארגוניות המציבות יעדים מדידים בזמן, בכמות ובאיכות לבין חזון המציב שאיפה מתמדת ובלתי מתפשרת שאינה ממומשת.
היופי שבחזון הוא היכולת לראות מעבר: מעבר לקושי, מעבר לאופק, מעבר ליומיום. על פי מה שהוכח בעבר, מנהל ארגון שיכול לסגל לעצמו את היכולות הלא פשוטות הללו, מסוגל גם להצעיד את הארגון שלו לשם.
ערכים יוצרים תרבות ארגונית
ערכים הם אותם התנהגויות, נושאים, דברים שהארגון מאמין בהם. ע"פ ערכים אלו, מתעצב "האני מאמין" של הארגון, מתעצבות הפעילויות, אופי ההתנהגות של עובדי החברה הן פנים ארגונית והן מחוצה לה.
הערכים מכוונים את העובדים ותומכים בחזון שנקבע.
הערכים למעשה יוצרים את התרבות הארגונית,רוח הארגון, את מה שמקובל נהוג ורצוי לעשות.
מה חשוב יותר הדרך או התוצאה?
חשוב מאוד לעבור את התהליך של הגדרת חזון וערכים. הדגש הוא על הדרך שעוברים מנהלי ועובדי הארגון בכל שרשרת הדרגים. ברור שגם התוצאה חשובה לאין ערוך, ויש לבנות את החזון בהסתמך על צביון הארגון כיום אל מול החלום אותו רואה המנהיג מול עיניו. לעיתים יש להוביל מהלכים חדשניים, להם דרוש אומץ לב וחזון אישי של המנהיג
המוביל. לרוב מקובל לערב גם יועץ חיצוני שיוכל לכוון את התהליך מנקודת מבט אובייקטיבית ומנותקת מהאינטרסים הפנימיים הסותרים בארגון. בתום התהליך, מחליטים על הערכים אותם רוצים להטמיע בארגון, ההצלחה תלויה בהטמעה - בהפיכת הפילוסופיה להתנהגות מחייבת בארגון.
איך הופכים חזון מכרזת קיר יפה לפעילות היומיום?
הטמעת החזון בקרב העובדים בכל דרגות הארגון היא המשימה החשובה ביותר לאחר קביעת החזון. על העובדים לא רק להבין את החזון והערכים אלא להסכים עמם. החזון אמור לתת להם ערך של שותפות לדרך, מרץ והשראה. לכן, ארגונים רבים נוהגים אף לשתף את עובדיהם בבניית והתווית החזון עצמו. זו למעשה אחת השיטות הטובות ביותר גם להטמעתו. עובד שהיה שותף לדרך, ובנה את החזון אבן על אבן, יהיה מחויב יותר להטמעתו ביומיום וירצה לממש את הערכים בכל פעילותו בארגון.
צריך להימנע ממצב רווח שבו החזון הוא כרזה תלויה על קיר, להשתדל להשתמש בו ככלי מרכזי להנעת פעילות הארגון ואנשיו. ראשית. אפשר לערוך השקה פנים ארגונית ע"י באירוע חברתי שבו משתתפים כל עובדי הארגון, אפשר לשלוח לביתם של העובדים מכתבים או אלמנטים מענייניים התומכים בחזון ובערכיו.
אך סממנים חיצוניים אלו אינם מספיקים, ויש להטמיעו על-ידי פעילויות ממשיות בכל מחלקות הארגון.
מומלץ ליזום ישיבות משותפות למנהלים ועובדים, במסגרתם מאפיינים התנהגויות בהם תתבטא הפעילות היומיומית בהתאם לערכי החזון.
יש לשלב את תכני החזון בתהליכים היומיומיים ולבחון כיצד כל מנהל מחלקה מיישם את החזון בפועל בפעילות המחלקה שבראשותו.
דבר אחד משותף וברור כן התגלה, לכולם הייתה הגדרת חזון וערכים נהירים שהוטמעו היטב בכל דרגי הארגון, וכל עובד ידע אותם בעל פה והיה גאה בהם.
חזון - האם חלום או מציאות?
חזון הוא אמירה או מספר משפטים המגדירים לארגון את סלע קיומו, עיקר פעולתו, מה מניע ומנחה אותו לפעול ולאן מועדות פני החברה.
מעין חלום אוטופי שכל אחד מעובדי הארגון שואף להגשימו, אולם אחד המאפיינים הבולטים של חזון הוא שלא ניתן להגשימו בשלמות בנקודת זמן קרובה.
על מנת לחבר בין החזון השאפתני שכמעט נוגע בעננים לבין מה שקורה בפועל על הקרקע טווים אסטרטגיה ארגונית, מטרות ויעדים .
ולכן, אין להתבלבל בין מטרות ארגוניות המציבות יעדים מדידים בזמן, בכמות ובאיכות לבין חזון המציב שאיפה מתמדת ובלתי מתפשרת שאינה ממומשת.
היופי שבחזון הוא היכולת לראות מעבר: מעבר לקושי, מעבר לאופק, מעבר ליומיום. על פי מה שהוכח בעבר, מנהל ארגון שיכול לסגל לעצמו את היכולות הלא פשוטות הללו, מסוגל גם להצעיד את הארגון שלו לשם.
ערכים יוצרים תרבות ארגונית
ערכים הם אותם התנהגויות, נושאים, דברים שהארגון מאמין בהם. ע"פ ערכים אלו, מתעצב "האני מאמין" של הארגון, מתעצבות הפעילויות, אופי ההתנהגות של עובדי החברה הן פנים ארגונית והן מחוצה לה.
הערכים מכוונים את העובדים ותומכים בחזון שנקבע.
הערכים למעשה יוצרים את התרבות הארגונית,רוח הארגון, את מה שמקובל נהוג ורצוי לעשות.
מה חשוב יותר הדרך או התוצאה?
חשוב מאוד לעבור את התהליך של הגדרת חזון וערכים. הדגש הוא על הדרך שעוברים מנהלי ועובדי הארגון בכל שרשרת הדרגים. ברור שגם התוצאה חשובה לאין ערוך, ויש לבנות את החזון בהסתמך על צביון הארגון כיום אל מול החלום אותו רואה המנהיג מול עיניו. לעיתים יש להוביל מהלכים חדשניים, להם דרוש אומץ לב וחזון אישי של המנהיג
המוביל. לרוב מקובל לערב גם יועץ חיצוני שיוכל לכוון את התהליך מנקודת מבט אובייקטיבית ומנותקת מהאינטרסים הפנימיים הסותרים בארגון. בתום התהליך, מחליטים על הערכים אותם רוצים להטמיע בארגון, ההצלחה תלויה בהטמעה - בהפיכת הפילוסופיה להתנהגות מחייבת בארגון.
איך הופכים חזון מכרזת קיר יפה לפעילות היומיום?
הטמעת החזון בקרב העובדים בכל דרגות הארגון היא המשימה החשובה ביותר לאחר קביעת החזון. על העובדים לא רק להבין את החזון והערכים אלא להסכים עמם. החזון אמור לתת להם ערך של שותפות לדרך, מרץ והשראה. לכן, ארגונים רבים נוהגים אף לשתף את עובדיהם בבניית והתווית החזון עצמו. זו למעשה אחת השיטות הטובות ביותר גם להטמעתו. עובד שהיה שותף לדרך, ובנה את החזון אבן על אבן, יהיה מחויב יותר להטמעתו ביומיום וירצה לממש את הערכים בכל פעילותו בארגון.
צריך להימנע ממצב רווח שבו החזון הוא כרזה תלויה על קיר, להשתדל להשתמש בו ככלי מרכזי להנעת פעילות הארגון ואנשיו. ראשית. אפשר לערוך השקה פנים ארגונית ע"י באירוע חברתי שבו משתתפים כל עובדי הארגון, אפשר לשלוח לביתם של העובדים מכתבים או אלמנטים מענייניים התומכים בחזון ובערכיו.
אך סממנים חיצוניים אלו אינם מספיקים, ויש להטמיעו על-ידי פעילויות ממשיות בכל מחלקות הארגון.
מומלץ ליזום ישיבות משותפות למנהלים ועובדים, במסגרתם מאפיינים התנהגויות בהם תתבטא הפעילות היומיומית בהתאם לערכי החזון.
יש לשלב את תכני החזון בתהליכים היומיומיים ולבחון כיצד כל מנהל מחלקה מיישם את החזון בפועל בפעילות המחלקה שבראשותו.
הכותבת רינת בורג הינה מבעלי חברת 'טל & בורג' עוסקת במגוון רחב של פתרונות ייעוץ אסטרטגים ושיווקיים ובפיתוח עסקי לעסקים, חברות וארגונים. הייעוץ ניתן בכל שלב במחזור החיים של העסק ? שלב היזמות, הקמת העסק, הובלת שינוי, חדשנות, פיתוח ענפים ותחומי עיסוק חדשים.
החברה פועלת בגישה, המתאימה לכל עסק את פתרון הייעוץ האופטימאלי עבורו (Tailor made ).
ליצירת קשר רינת בורג 0546-508508 rinat@talburg.co.il
החברה פועלת בגישה, המתאימה לכל עסק את פתרון הייעוץ האופטימאלי עבורו (Tailor made ).
ליצירת קשר רינת בורג 0546-508508 rinat@talburg.co.il